Zout! Salz! Sale! Salt! Sal!

Eén van de basissmaken en een probleem volgens sommigen. Wanneer we het hebben over zout, hebben we het vaak over keukenzout. Ook wel natriumchloride. 1 gram natriumchloride bevat 0,4 gram natrium en 0,6 gram chloride.

Natrium zit van zichzelf niet zo veel in ons eten. We stoppen het er voornamelijk zelf in. Zo zul je ook de hoogste zoutgehalten weergeven zien voor bewerkte/bereide producten. Het wordt ook gebruikt als bakpoeder, smaakmaker, conserveermiddel en stabilisator.

In de dunne darm en de dikke darm wordt ongeveer 98% van het natrium dat we via voeding binnenkrijgen opgenomen in het lichaam. De nieren regelen de hoeveelheid natrium in het lichaam. 95% van het zout uit voeding plas je weer uit en een klein deel verlaat het lichaam via zweet en ontlasting.

Is zout überhaupt wel ergens goed voor behalve conserveren? Ja, natuurlijk! Zout ofwel natrium is belangrijk bij het regelen van de vochtbalans van het lichaam, het regelen van de bloeddruk en is nodig voor een goede werking van spier- en zenuwcellen. Chloride speelt ook een belangrijke rol bij het handhaven van de vochtbalans.

Klachten die kunnen voorkomen bij een tekort aan zout zijn: lusteloosheid, misselijkheid en braken, hoofdpijn, verwardheid of sufheid, en epileptische aanvallen. Echter is de kans van te weinig zout binnenkrijgen erg klein.

Te veel zout binnenkrijgen is veel makkelijker en dat heeft ook negatieve gevolgen: verhoogde bloeddruk, hart- en vaatziekten, nierziekten, maagkanker en botontkalking.

Risicogroepen die vooral moeten opletten met zout zijn mensen met hoge bloeddruk, mensen met overgewicht en ouderen.

Wanneer je niet bij die risicogroepen hoort is het lastig te bepalen hoeveel je precies nodig hebt. Dat hangt samen met de hoeveelheid zout die je uit plast of zweet en hoe actief je bent. Mensen kunnen leven met extreem lage hoeveelheden zout als ook met extreem hoge hoeveelheden zout.

Voorbeelden zijn 0,5 gram zout per dag in Brazilië bij indianen en 25 gram zout per dag in het noorden van Japan. Het beste is om je te proberen te houden aan de richtlijn van niet meer dan 6 gram zout per dag. Dit kun je overigens mooi bijhouden met apps zoals de Eetmeter van het voedingscentrum. Maar als je niet bij de risicogroepen hoort, is het nog belangrijker dat je de rest van je voeding goed doet.

Eet voldoende groenten, eet gevarieerd en hou de voedingsstoffen op peil. Een grammetje meer of minder zout zal dat niet de grootste invloed op jouw gezondheid hebben.

Share:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Share on linkedin
LinkedIn