Voedingstoffen: Samenvatting

Nog even een samenvatting van de conclusies bij alle voedingsstoffen en wat we daaruit kunnen halen.

Koolhydraten zijn de belangrijkste leveranciers van energie voor ons lichaam. Hierbij gaat het om energie voor direct gebruik, maar ook energieopslag voor later gebruik. Daarnaast brengen ze ook vitaminen en mineralen binnen en zorgen de voedingsvezels voor een goede darmwerking. Een teveel aan energieopslag zorgt voor overgewicht en alle problemen die daarbij horen. Dus wees niet bang voor koolhydraten, gebruik ze waar nodig en kies voor de varianten die meer bieden dan alleen energie. Laat de producten met toegevoegde suiker staan, dat is nergens voor nodig.

Het is belangrijk om vetten binnen te krijgen, vooral essentiele vetten. Een teveel aan vetten zorgt voor overgewicht en alle problemen die daarbij horen. Een tekort aan vetten zorgt ook voor problemen. Een teveel van de verkeerde vetten (LDL) zorgt ook voor problemen. Dus wees niet bang voor vetten, gebruik ze spaarzaam en kies voor de betere vetten. Houd bij een wens om af te vallen in de gaten dat de energieinname niet te hoog wordt door de vetten.

Eiwitten zijn noodzakelijk voor leven. Bloed, huid, haar, nagels, onderhoud en opbouw. Essentiele aminozuren kunnen we niet missen uit onze voeding. Door eiwitten complementair te eten krijgen we alle nodige aminozuren binnen. Een teveel aan eiwitten kan nierfalen tot gevolg hebben. Eet elke dag eiwitten en probeer de helft plantaardig en de helft dierlijk te eten.

Vitamines zijn broodnodig om te leven en om gezond te leven. Tekorten kunnen ernstige problemen geven en overschotten ook. Supplementen en pillen zijn niet nodig om te nemen en kunnen zelfs gevaarlijk zijn. Neem alleen supplementen als het door een arts persoonlijk voor jouw situatie wordt aangeraden. Eet gevarieerde en complete maaltijden met vertegenwoordiging van alle voedingsstoffen en je zult geen tekorten krijgen van vitamines.

Voor mineralen geldt, net als voor vitaminen, dat ze heel belangrijk zijn voor het instandhouden van ons lichaam en leven, maar dat bij een normaal gevarieerde eet en leefstijl een tekort daarvoor eigenlijk niet voorkomt. Ook geldt, net als bij de vitaminen, hier dat er een minimum en een maximum is. Het is daarmee ook bij mineralen niet aan te raden om supplementen te nemen tenzij die specifiek voor jou zijn voorgeschreven.

Water is belangrijk om te blijven leven. Het zit ook in nagenoeg alles dat we eten en voor twee derde ook in ons. Een teveel aan water is mogelijk, maar met een dodelijk gevolg bij 10L in korte tijd is dat bijna niet haalbaar. Kraanwater en water uit fles zijn vaak beide uit dezelfde bron gekomen en bevatten hetzelfde water. Drink voldoende water, richt op 2L per dag en eet gevarieerd.

Voor alle voedingsstoffen geldt dat er een minimum en maximum bestaat. Je hebt ze, stuk voor stuk, allemaal nodig, dus begin niet aan diëten waar je één voedingsstof moet laten liggen of waarin één voedingsstof als de oorzaak van alle problemen wordt neergezet.

Als je te weinig van één voedingsstof krijgt geeft dat bepaalde problemen, bij te weinig van een andere voedingsstof geeft dat andere problemen. De voedingsstoffen zijn niet voor elkaar inwisselbaar.

Eet gevarieerd, eet lekker, eet verantwoord – Bewust eten

Share:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Share on linkedin
LinkedIn