Vezels en misvattingen

Het is inmiddels wel bij iedereen bekend dat vezels belangrijk zijn voor onze gezondheid. De voedingsvezel is een verzamelnaam voor de onverteerbare stoffen die in plantaardige producten voorkomen. Cellulose, pectine, meicellulose en lignine zijn bestanddelen van de voedingsvezel. Ze vallen onder de koolhydraten en zijn nodig voor een goede darmwerking.

Daarnaast is de voedingsvezel ook alom geprezen voor een vol gevoel die door sommige vezels gegeven wordt. Ook heeft het veel gezondheidsvoordelen aan zich kleven. Wat daarvan specifiek aan de vezel is toe te schrijven is nog niet helemaal duidelijk, maar het gaat wel vaak gepaard met een algeheel gezondere levensstijl.

Nu hoor je ook veel in reclames over producten waar vezels aan toegevoegd zijn. Vaak wordt daar dan nog wel een vergelijking gemaakt met volkorenbrood, maar dat is het ook wel weer. Meer informatie krijg je niet als kijker, en terecht want daar gaat hun reclamespot niet over. Echter heeft dit ertoe geleid dat mensen vergeten dat er producten zijn waar al vezels inzitten zonder dat het erin gestopt wordt naast alleen volkorenbrood.

Hieronder een overzicht van tien producten en de hoeveelheid vezels die ze bevatten. Volkorenbrood zit op nummer 4 en een portie alom geprezen Cruesli staat op nummer 5.

1 opscheplepel van bruine bonen bevat 4,3 gram vezels en is een zeer goede bron van vezels.

1 appel bevat 2,7gram vezels en is een goede bron van vezels.

1 middelgrote banaan bevat 2,5 gram vezels en is een goede bron van vezels.

1 snee volkorenbrood bevat 2,3 gram vezels en is een goede bron van vezels.

1 portie Quaker Cruesli Appel Rozijn bevat 2 gram vezels en is een prima bron van vezels.

Een snee tarwebrood bevat 1,8 gram vezels en is een prima bron van vezels.

1 handje gemengde noten bevat 1,5 gram vezels en is een prima bron van vezels.

1 opscheplepel broccoli bevat 1,4 gram vezels en is een goede bron van vezels.

1 opscheplepel spinazie bevat 1 gram vezels en is een goede bron van vezels.

1 snee witbrood bevat 0,8 gram vezels en is geen goede bron van vezels en voedingsstoffen.

Zo zie je maar weer dat ook hier de nuance overwint. Volkorenbrood is een belangrijke bron van vezels, maar niet de beste. Als je in de middag graag warm eet en daarmee je brood of Cruesli mist, is dat geen probleem. Vezels zitten ook in groenten, fruit en noten. Maar uiteraard ook in andere koolhydraat vormen dan brood zoals pasta (vooral de volkoren variant), aardappelen en zilvervliesrijst.

Share:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Share on linkedin
LinkedIn