Rijst bereiden

Lekker en snel

Rijst bereiden kan op veel verschillende manieren en verschilt ook per rijstsoort. Je kunt rijst koken of stomen en zelfs na bereiding later weer opbakken (goreng). Van de dingen die ik geleerd heb sinds ik heb leren koken is de absorptie methode toch wel een van de meest gebruikte geweest. Nu zijn er gedetailleerde beschrijvingen over hoe je precies rijst moet koken per rijstsoort en die zijn allicht nog accurater dan wat ik hier vertel, maar dit is wat voor mij werkt en lekker makkelijk is.

De veel gebruikte rijstsoorten zoals basmati en pandan rijst werken gemakkelijk met een 1 op 2 verhouding. Zet je waterkoker aan en doe één kopje rijst in een pan en voeg daar twee kopjes kokend water aan toe. Zout naar wens of niet en dan laten koken met de deksel erop tot het water is opgenomen. Dit kan nadat het water goed gekookt heeft op een laag vuur. Het kan ook gewoon op hoog vuur, maar dan moet je net voor het eind wel goed opletten en roeren, want anders plakt de rijst aan de pan vast.

Deze 1 op 2 verhouding werkt ook voor couscous en bulgur. Voor couscous is het zelfs nog makkelijker, want die hoeft niet meer te koken. Couscous is al gegaard en hoeft alleen nog maar zijn vocht weer te krijgen. Dus één mok couscous in een kom, twee mokken kokend water uit de waterkoker erbij. Eventueel een verkruimelt bouillonblokje. Afdekken met een bord of deksel en los roeren wanneer al het water is opgenomen. Dit is makkelijk en snel. De basmati, pandan, couscous en bulgur zijn allemaal beneden de 10 minuten klaar en dus lekker snel voor doordeweeks koken.

Lekker maar minder snel

Minder snelle rijstvormen zijn bijvoorbeeld plakrijst (ketan), risottorijst (arborio, carnaroli, vialone nano) en zilvervliesrijst. Zilvervliesrijst is het makkelijkst met weer de hoeveelheid die je wilt, een mok in de pan en daar dan een grote hoeveelheid kokend water overheen. Ook hier kun je smaakmakers toevoegen zoals bouillon of kruiden. Bijvoorbeeld een theelepel kurkuma maakt het een lekker gele rijst. De kooktijd voor zilvervliesrijst is ongeveer 30 minuten. Wanneer je zilvervliesrijst gebruikt in een gerecht om later de rijst weer op te bakken, zoals in een nasi goreng, kun je het ook gemakkelijk de avond van te voren bereiden. Het bakt ook veel beter wanneer het van te voren gekoeld is.

Risottorijst heeft een bereidingstijd van ongeveer 30 minuten daarmee is de kooktijd iets minder dan dat. Voor risotto is het belangrijk om eerst een uitje in de pan aan te fruiten, eventueel kruiden daaraan toe te voegen en dan de rijst ook even mee te bakken om de korrel voor te bereiden op de opname van het vocht naar keuze. Voeg daarvoor één of twee soeplepels bouillon toe tot het bijna volledig is opgenomen.

Voor ketanrijst is het weer een iets uitgebreider verhaal. Aangeraden wordt om het eerst even te wassen, daarna 30 minuten in lauw water laten weken. Vervolgens de ketan met 750ml water en eventueel kokosmelk of santen aan de kook brengen. Wachten tot al het vocht is opgelost en dan op laag vuur nog 15 minuten laten koken. Om af te maken de ketanrijst nog 20 minuten stomen in een stoompan of zonder stoompan kun je de rijst nog 25 minuten op laag vuur koken en nog 20 minuten laten nagaren. Als alles klaar is even proeven en als er nog harde stukjes in zitten kun je nog wat water toevoegen en iets langer op laag vuur laten staan. Een goeie plakrijst is heerlijk bij de curry en eet ook lekker. Met de handen een lekker bolletje plakrijst pakken en dan dippen in de curry.

Share:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Share on linkedin
LinkedIn