Kliekjesdag!

Even een verhaaltje niet per se gericht op afvallen. Ken je de richtlijn van het voedingscentrum voor de hoeveelheid groenten op een dag? 250gram groenten. Om een beeld daarvan te vormen, dat is één broccoli zoals die bij de supermarkt vaak ligt, inclusief de steel (die kun je overigens ook gewoon eten), voor twee personen. Voor veel gerechten is die hoeveelheid eigenlijk aan de hoge kant om lekker mee te kunnen afwisselen wat betreft smaak.

Ik heb het vermoeden dat dit ook iets is dat veel mensen tegenhoudt om gezond te eten. Het beeld van een piepklein stukje vlees, een aardappeltje of twee en voor de rest een berg groente. Om hier een beetje nuance in te brengen kan ik als eerste melden dat aardappels, vlees en groenten niet de enige samenstelling van een maaltijd is. Dat zal sommige mensen verrassen.

Daarnaast is het advies voor een dag, niet voor een maaltijd. Als je dus een maaltijd hebt waar de verhoudingen beter zijn als er iets minder groenten in zit, doe dat dan. Je kunt ook groenten binnenkrijgen bij het ontbijt of bij de lunch. Daarbij kun je ook de ene dag meer groenten binnenkrijgen dan de andere en daarmee een prima gemiddelde krijgen terwijl er sommige dagen vrij laag in aantallen zullen zijn.

Voor de portemonnee is het ook zeer zeker een uitkomst. We gooien veel te veel eten weg als samenleving. Vaak is dat niet nodig. We beoordelen de resten vaak verkeerd en gooien daardoor weg wat wij denken dat niet meer bruikbaar is.

Begrijp mij hierin niet verkeerd, als er nog een lepel soep over is of een vorkje of twee aan stamppot is dat, ook in mijn mening, niet de moeite waard om te bewaren.

Maar bijvoorbeeld een tijd geleden hadden wij stamppot zuurkool gemaakt en daar heerlijk van gegeten. Er was te weinig over voor twee of drie personen om nog een keer van te eten. Er was nog iets meer dan een één persoons portie over. Die hebben we wel in de diepvries bewaard, want dat kan nog prima als bij gerecht of op restjes avond. Zo ook met een rest van stamppot broccoli, ongeveer een twee persoons portie, niet geheel genoeg voor ons drieën, maar wel genoeg om te bewaren.

Of anders gister, een heerlijke rode curry met paneer, basmati en mini-naans. Een prima tweepersoons portie over van de curry en de basmati en nog één mini-naan over. In de koelkast ermee.

Vandaag had ik in de middag een heerlijke rode curry met paneer, basmati en een halve mini-naan gedeeld op het werk. Zo heb ik extra groenten binnengekregen in de middag. In de avond was het kliekjesdag en hebben we de stamppot zuurkool en stamppot broccoli gecombineerd met een paar lekkere rundervinken tot een nieuwe maaltijd.

Daar waar deze dingen anders weggegooid zouden worden, hebben ze nu voor een lekkere en gezonde maaltijd gezorgd. Daar waar anders nieuwe dingen gekocht en bereid zouden moeten worden, was dit nu niet nodig. Goed voor mij en mijn portemonnee.

Share:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Share on linkedin
LinkedIn