Eet jezelf gezond

Een gezonde levensstijl draagt bij aan een gezond leven…logisch toch?
Onlangs heb ik een documentaire gezien over een vrouw die als veganist door het leven ging en haar man die als vegetariër door het leven ging. In die documentaire kwam zij erachter dat zij grote tekorten had aan een aantal vitamines en mineralen doordat zij haar levensstijl niet aanvulde met de nodige supplementen. Zij had de aanname gedaan dat naast de morele keuze voor haar levensstijl het ook wel enorm gezond zou moeten zijn.

Of anders deze kop van het AD op 03-09-2019 “Britse tiener blind en doof geworden door extreem eenzijdig voedingspatroon”. De jongen bleek alleen patat, chips, witbrood met achterham en gebakken worstjes te eten.

Dit voor al tien jaar lang. Dit gaf hem enorme tekorten op koper, B12 en selenium. Goed eten en een gezonde leefstijl kan bijdragen aan een gezond leven. Dit staat buiten kijf. Het moeilijke hierin is niet dat het goed voor je is om gezond te eten, maar juist wat is nou eigenlijk gezond eten. Er zijn zoveel thuisgoeroes met nieuwe diëten en insteken in het aloude slangenolie verkoper, dat het moeilijk kan zijn om door de bullshit het bos te zien.

Eigenlijk is het niet heel moeilijk en vaak weten we intuïtief al wanneer iets niet helemaal goed voor ons is. Het is juist dát intuïtieve gevoel, die common sense waar de charlatans gebruik van maken bij de verkoop van hun “slangenolie”. Net als bij het veganisme, het is goed voor de wereld, goed voor het milieu en zeer zeker goed voor de dieren. Dan is het toch ook goed voor ons?

Of al die diëten die teruggrijpen naar een tijd van vroeger toen er nog geen welvaart was en nog geen welvaartsziekten. Denk aan bijvoorbeeld het paleodieet een leuke insteek, maar houd geen steek bij waar het naar verwijst en lijkt ook niet het effect te hebben die het claimt.

Tamara de Weijer, huisarts en voorzitter van Vereniging Arts en Voeding probeert Nederland gezonder te maken door te laten zien hoe je met voeding en leefstijl je gezondheid beter kan maken.

Hieronder een genuanceerd stukje van Dokter Tamara over voeding en gezondheid. Lees meer op haar website www.doktertamara.nl

Eet vooral verse en zo min mogelijk industrieel bewerkte producten waaraan suiker en zout is toegevoegd
Eet veel groente en twee stuks fruit per dag
Eet zo min mogelijk (producten) met suiker
Doe rustig aan met zetmeel en kies altijd de volkorenvariant (edit: volkoren is niet altijd de beste keuze)
Gebruik extra vierge olijfolie (edit: niet voor bakken, dat is zonde van het geld en voegt niets toe)
Gebruik noten, pitten, zaden en avocado voor meer verzadiging
Eet één of twee keer per week (vette) vis
Doe rustig aan met vlees, vooral bewerkt vlees
Eet voldoende tijdens de maaltijden om tussendoor geen trek te krijgen
Neem de tijd om te eten en ervan te genieten

Zo zie je maar, de nuance klinkt al een stuk meer getrouw aan de werkelijkheid. Niet ieder mens is hetzelfde, niet van buiten en niet van binnen. De een kan prima met melkproducten omgaan, de ander iets minder en weer een ander is er zelfs allergisch voor. Zo ook met noten en pinda’s. De beste tip die je kan krijgen en volgen is, volg de richtlijnen van wetenschappelijk onderbouwde adviezen en luister naar je lichaam.

Share:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Share on linkedin
LinkedIn