Alcohol en afvallen

Het drinken van meer dan één glas alcohol per dag in welke vorm dan ook, lijkt geen positieve effecten te hebben, of geen die opwegen tegen de nadelen die ten gevolge daarvan zijn. Te weten, een verhoogde kans op beroerte, borstkanker, darmkanker en longkanker.


De alcoholische drankjes die beschikbaar zijn hebben verschillende percentages aan alcohol. Zo zijn er 1% alcohol drankjes, 4% tot 5% pilsener, zwaardere (tot 10% speciaal bieren) tussen de 10% en 15% wijnen, vanaf 15% likeuren en zware alcoholhoudende dranken zoals wodka, whisky, berenburg, jenever, etc. van tussen de 30% en 60%. Extreem zware alcohol bestaat ook waarbij het percentage zo hoog kan gaan als 95% (strohrum 95).

Een gram alcohol levert 7kcal op, maar vaak zit er nog meer in een alcoholisch drankje dan alleen de alcohol. 

KCAL IN DRANKEN

DRANKHOEVEELHEIDKCALKOOLHYDRATENPORTIE
BIER100ML45KCAL3GR300ML
WITTE DROGE WIJN100ML67KCAL0.6GR150ML
WITTE ZOETE WIJN100ML97KCAL5.9GR150ML
RODE WIJN100ML82KCAL3.9GR150ML
WODKA100ML228KCAL1GR50ML

Het gebruiken van alcoholhoudende dranken bij het bereiden van gerechten.

Wanneer je een stoofgerecht hebt dat meer dan twee uur staat te pruttelen, zal zo’n 90% van de alcohol uit het gerecht verdwijnen. Bij korter verhitten zal meer achterblijven, reken op ongeveer 40% dat achterblijft na een kwartiertje verhitten. Bij flamberen blijft ongeveer 75% van de alcohol nog achter in het gerecht. Laat dit je overigens niet te bang maken. In gerechten gebruiken we doorgaans geen grote hoeveelheden alcohol. Vaak een half glas wijn of een half of heel shot whisky. Laten we rekenen met een heel shot. Dat gaat uit van een standaard glas dus 10gram alcohol. Als daar 40% van achterblijft is dat dus 4gram. Maar zo’n gerecht is vaak voor meer dan vier personen, dus reken vier personen en laten we standaard hoeveelheden rekenen. 200gram koolhydraten, 200gram groenten, 100gram vlees. Vaak liggen de verhoudingen van groenten en vlees iets anders in zo’n gerecht, maar dat terzijde. Dit geeft een bord van 500gram eten met daarvan 1gram alcohol wat neerkomt op 0,2% alcohol in het gerecht.

Wat veel wordt gezegd, ook door het voedingscentrum, is dat er geen verschil is tussen welke alcoholische drank je consumeert. Zowel wat betreft voedingswaarden als gezondheidsvoordelen. Qua gezondheidsvoordelen ben ik het uiteraard met het Voedingscentrum eens. Echter voor voedingswaarde hebben ze geen rekening gehouden met hoeveelheden. In een filmpje van het voedingscentrum op Facebook een aantal dagen voor het schrijven van deze post, beschrijft een voedingsexpert van het Voedingscentrum dat een portiegrootte van wodka evenveel calorieën bevat als 100ml wijn.

Daar valt natuurlijk al direct in op dat het bovenstaande schema weergeeft dat de verschillende soorten wijn verschillende hoeveelheden calorieën hebben. Schema is ook van het voedingscentrum. En in het soortgelijke filmpje was de vraag niet of wodka en wijn verschillende calorieën hadden, maar de vraag ging over het onsympathiek genoemde “skinny bitch” wat bestaat uit wodka met spa rood. Het antwoord daarop had moeten zijn “Ja in dat geval bevat de cocktail skinny bitch minder calorieën omdat het verdund is met water”. Hier ligt natuurlijk een sturend advies ten grondslag om de gezondheid van de samenleving te verbeteren. Alcohol gebruik levert te weinig voordelen om de nadelen van alcoholgebruik te verantwoorden. Dat gezegd hebbende is het geen accurate informatie om te geven en daarmee wellicht misleidend te noemen.  

Hierbij vertrouw ik op het gezonde verstand van jou als lezer en jouw volwassenheid om te kunnen begrijpen dat wanneer een voedingsmiddel gezonder of lichter is dan een ander voedingsmiddel, het daarmee niet perse gezond of licht is. Alcohol en alcoholhoudende dranken zijn niet gezond en helpen je op geen manier bij het afvallen. Als je al graag alcoholhoudende dranken consumeert, kan het wel interessant zijn te kijken naar mogelijke verschillen

Mijn ervaringen zijn als volgt geweest. In mijn studietijd lustte ik graag een pilsje, nog steeds af en toe, maar nu lust ik toch liever een wijntje. Dat terzijde. Een pilsje komt, voor bijna elke bierdrinker in een portie van een flesje. Vroeger was dat 33cl en nu is dat 30cl. Dat betekend één pilsje is 135kcal en 9gr koolhydraten. Dit bleef in mijn studietijd doorgaans niet bij één pilsje. 

Voor een droge witte wijn, nu mijn favoriet, is een portie een wijnglas 100ml of 150ml. We rekenen met 150ml, dat is 100,5kcal en 0,9gr koolhydraten. Daarnaast kon ik altijd veel meer bier op dan ik van wijn kon drinken.

Dit betekent dat het in mijn geval een verschil heeft gemaakt in mijn afvallen in 2014 om van bier naar droge witte wijn te switchen. Daar moet ik natuurlijk wel bij zeggen, nog beter is om het simpelweg te houden bij water, thee en/of koffie. 

Share:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Share on linkedin
LinkedIn